Aktualizováno 9 dubna, 2024

Jak naplánovat svatbu
(vše, co potřebujete vědět)

Zasnoubili jste se, byli plní nadšení a najednou to na vás spadlo? Plánování svatby není jen tak. Možná ani nevíte, co zařídit dřív.

Máte už svatební místo? Seznam hostů? Oddávajícího? Catering? Fotografa? Prsteny? Hudbu? Šaty? Květiny?

Čtěte dál a zjistíte, co všechno na svatbu plánovat a kdy s tím začít. Žádné strachování, na co jste zapomněli.

Svatbu naplánujete s přehledem a možná si i ušetříte pár hádek s partnerem.

Jsem sice svatební fotograf, ale úplně všechno o plánování svateb nevím. Proto jsem si na pomoc jsem pozval profíka – Kláru Šťastnou, majitelku svatební agentury Prostě Šťastná.

Kdy začít plánovat svatbu?

Pokud chcete prožít co nejméně stresu, začněte plánovat alespoň 12 měsíců před svatbou. Určitě to zvládnete, i když máte času méně, ale budete muset více improvizovat a dělat kompromisy. Spousta svatebních míst a dodavatelů má termíny vybookované dlouho dopředu. Čím později začnete, tím menší výběr budete mít.

Snoubenci také často podceňují, kolik času plánování svatby zabere. I zkušeným svatebním koordinátorům trvá příprava jedné svatby přes 200 hodin!

Abychom vám tu práci zjednodušili, rozdělili jsme přípravy podle počtu zbývajících měsíců do svatby a ke každému měsíci sepsali, co je potřeba zajistit a naplánovat.

svatební focení novomanželů s papoušky

Co vše zařídit na svatbu?

Než se pustíte do čtení, zde je přehled všeho, co je na svatbu potřeba zařídit a naplánovat.

  1. Rozpočet
  2. Seznam hostů
  3. Datum svatby
  4. Svatební místo
  5. Ubytování
  6. Koncept svatby
  7. Svatební agentura, koordinace
  8. Oddávající
  9. Fotograf, kameraman
  10. Catering
  11. Svatební šaty a doplňky
  12. Sladkosti a dort
  13. Hudba a zábava
  14. Svatební oznámení a tiskoviny
  15. Vizážistka
  16. Snubní prsteny
  17. Dekorace
  18. Květiny
  19. Oblek
  20. Harmonogram dne

POZN. Každá svatba je jiná a některé položky tak nejsou nutností. Pokud nemáte rádi dorty, tak proč ho mít na svatbě 😀 .

Harmonogram plánování svatby

Přípravy svatby jsem rozvrhli podle počtu zbývajících měsíců do svatby. K danému měsíci máte vždy popsáno, co je potřeba zajistit a naplánovat.

12 měsíců před svatbou

Než začnete cokoliv plánovat, sedněte si spolu a zamyslete se. Jací jste, co máte rádi, co vás spojuje…  Je to vaše svatba a mělo by to být poznat.

Máte radši město nebo přírodu? Chcete velkolepou párty nebo intimní svatbu s nejbližšími? Církevní obřad nebo civilní?

Rozhodujete se podle sebe. Nemusíte mít velkou svatbu, jen proto, že ji měli vaši kamarádi. Když vás svatba nebude bavit, proč ji vůbec mít?

Rozpočet

V případě, že nemáte s plánováním svatby zkušenosti nebo pomocnou ruku svatební agentury, mají náklady spojené se svatbou jedno specifikum. Skoro vždy jsou větší, než jste původně mysleli.

Určitě si stanovte, kolik máte v plánu utratit. Ale co si budeme povídat, počítejte s tím, že to možná bude víc.

A teď trochu věcněji. Svatební rozpočet se skládá z mnoha částí a velmi se liší svatbu od svatby. Sto lidí, sto chutí! Pro některé páry je důležitá opravdu skvělá muzika, někdo chce být v obklopení květin, někdo se chce vdávat na opravdu exkluzivním místě a v šatech od designera.

Proto se procentuální rozložení peněz v rozpočtu velmi špatně odhaduje. Nicméně na základě reálných svateb jsme se snažili udělat takový „výcuc“ rozložení financí ve svatebním rozpočtu, který vidíte v grafu níže. Bylo to velmi těžké, protože žádná svatba neměla rozložení financí ve svatebním rozpočtu stejné. Snad vám graf alespoň trošku pomůže v prvotním sestavování vašeho rozpočtu

POZN.: Graf pro zjednodušení vychází z větších svateb o rozpočtu pohybujícího se kolem milionu korun, které plánovala Klára. Počítejte s tím, že některé svatby mohou mít rozpočet nižší nebo vyšší, a to se projeví i v poměru položek v rozpočtu.

Určitě si na začátek stanovte priority a řekněte si, co je pro vás na svatbě hlavní a do čeho chcete opravdu investovat. Od toho se bude odvíjet i sestavování vašeho rozpočtu.

graf rozpočet na svatbu

Pokud vám můžeme poradit, bavte se o vašem svatebním rozpočtu otevřeně. Jen tak jej dokážete udržet na uzdě. Proberte toto téma s vaší svatební agenturou nebo jiným svatebním profíkem a nechte si poradit a doporučit. Jsou oblasti, kde se dá krásně ušetřit a pak ty, kde se to nevyplácí.

Seznam hostů

Koho pozvat a koho ne? Může to být ožehavé téma. A víte co? Prozradíme vám jedno tajemství… Složení vašich hostů je jedním z klíčů k dokonalé svatbě. Celou atmošku a náladu vám totiž na svatbě dělají hosté. Nemusíte mít výzdobu za statisíce. Stačí parta správných kámošů, vaše rodina a parádní svatba je na světě!

Proto vybírejte pečlivě a buďte tvrdí. Jen s těmi vašimi nej lidmi vám totiž bude skvěle! Budou na vaší svatbě kvůli vám dvěma, a ne kvůli jídlu a pití. Budou tam, protože si s vámi váš den chtějí užít a udělají pro to naprosto všechno. Neřešte, co si o vás kdo řekne, nebo pomyslí. Kamarádi to určitě pochopí a teta Máňa si najde za týden nějaký jiný drby.

A teď zase k číslům. Každý host na svatbě vás bude stát cca 2500-5000 Kč. Opravdu chcete zaplatit nemalou částku za někoho, koho, ruku na srdce, ani pořádně neznáte?

Možná, že ano. Ať je to jakkoliv, rozhodněte se podle sebe.  A neciťte se provinile, pokud nepozvete někoho „kdo by tam přece měl být“.

gratulace svatebních hostů po obřadu

Poté co dokončíte seznam hostů, narazíte na další rozhodování. Kde se hosté ubytují a kdo jim ubytování zaplatí?

Velmi záleží na počtu hostů. Pokud je potřeba ubytovat 15 hostů, většinou to jde přímo na svatebním místě a nebudou s tím příliš velké náklady. Pokud ale jde o 50 a více hostů, je situace jiná. Nejspíš budete muset využít kapacity jiných ubytovacích zařízení v okolí. A přibudou tak další náklady.

Proto je možné vyřešit ubytování i jinak. Není nic špatného, když si část hostů (třeba kromě rodiny) zaplatí ubytování sama. Pokud vás mají rádi (a to by měli 😀 ), tak to určitě pochopí.

Dobrým východiskem je včas zabookovat hotely v okolí a vyptat se předem hostů, kdo z nich těchto ubytovacích kapacit využije. Zaplatíte v ubytování zálohu a hosté budou poté platit ubytování přímo na místě. Daný penzion nebo hotel vám po svatbě pošle zálohu zpět.

Nezapomeňte si však od hotelů předem vyžádat seznam pokojů s počty osob. Jen tak budete moci sestavit kombinace hostů na pokojích a poslat hotelu podrobný seznam ubytovaných.

Tip: Ubytování hostů je výrazně zjednodušeno, pokud je svatba např. v blízkosti města, ve kterém žije velká část hostů. Ti tak mohou spát doma. Dobré je zařídit pro hosty třeba „shuttle“, který je bude vozit domů.

Datum svatby

8.8. nebo 6.6. jsou hezká data. Překvapivě ale nebudete jediní, komu se líbí. Cool data se v kalendáři svatebních míst a dodavatelů plní extrémně rychle (třeba i 2 roky předem). Je tak dost možné, že v populárním termínu své vybrané dodavatele už neseženete.

Proto doporučujeme neupínat se na jedno datum. Vyberte jich více a svatební místo seženete výrazně jednodušeji.

ženich a nevěsta při párovém svatebním focení téměř potmě

Lokace a koncept svatby

Výběr svatebního místa je jeden z nejdůležitějších bodů plánování svatby. Zkuste jeho výběr opravdu dobře promyslet a ideálně se poradit se svou svatební agenturou nebo jiným profíkem, který má zkušenosti.

Jaký bude koncept svatby? Chcete svatbu v přírodě nebo ve městě?

Jaký styl vám sedí? Spíše rustikální stodola, moderní vila, industriální areál nebo zámek?

Mohlo by vás zajímat: Nejlepší svatební místa v ČecháchNejlepší svatební místa na Moravě

Na spoustu otázek byste se také měli zeptat provozovatele svatebního místa. Mezi nejdůležitější patří:

  • Jaká je kapacita místa a ubytování? Dá se případně ubytovat v okolí?
  • Jaká je celková cena a záloha?
  • Co vše je v ceně? Jsou nějaké příplatky nebo dodatečné náklady?
  • Nabízí svatební místo catering nebo ho musíte zařídit sami? Platí se korkovné?
  • Je možné v daném místě uspořádat celou svatbu od příprav, přes obřad až po párty? (Upřímně řečeno, přejezdy během svatby všechno prodlužují, komplikují a kazí atmosféru. Zlaté pravidlo pro přejezdy zní „žádné přejezdy – nejlepší přejezdy“!)
  • Jak je to s nočním klidem? Pokud musí být dodržován, je po 22 hodině nutné přesunout hudbu dovnitř (a občas i skončit veškerou hudbu v daný čas, např. v 1 ráno). To může úplně zabít zábavu, zvlášť pokud místo nemá ideální vnitřní prostory pro večerní párty. A ruku na srdce, komu se chce během letního večera jít tančit dovnitř?
  • Co se děje v případě deště? Existuje mokrá varianta?

Mohlo by vás zajímat: Kompletní seznam otázek pro svatební místo

Svatební agentura, koordinace

Pokud nemáte s plánováním svatby zkušenosti, určitě doporučujeme využít služeb svatební agentury. Opravdu vám ulehčí život! A také zbaví spousty starostí a stresu. A prozradíme vám tajemství – v konečném důsledku ušetříte díky zkušenostem agentury i nějakou tu kačku.

Dobrá svatební agentura vás provede celým procesem plánování od začátku až do konce. Vytáhne z rukávu veškerá svá esa a povede vás za ručičku. Doporučí vám ověřené svatební dodavatele, lokace, oddávající a vyhnete se spoustě fuckupů, které by vás během příprav svatby pravděpodobně potkaly. Vy tak v klidu proplujete celým procesem plánování a najednou bude na světě váš dokonalý svatební den!

ženich a nevěsta při párovém svatebním focení

Navíc je velmi časté, že tzv. DIY svatby vyjdou na více peněz, než kdybyste využili spolupráce se svatební agenturou. A mnohdy s nejistým výsledkem a rozhádanou půlkou rodiny. Plánování svatby profíkovi v průměru zabere cca 200-300 hodin času. Podotýkáme – profíkovi! A to nepočítáme náklady a čas, které vyhodíte za DIY dekorace…

Co všechno pro vás svatební agentura může udělat? Mrkněte na https://www.prostestastna.cz

Obřad

Nemůžeme opomenout hlavní bod celého dne!

Možnosti obřadu máte v podstatě tři. Civilní, církevní nebo symbolický. Každý má své výhody i nevýhody.

Civilní obřad je velmi krátký (cca 15 minut). A jeho zařizování probíhá na matrice. Nevýhodou je menší flexibilita termínů a časů obřadu. Oddávající mají v sezóně často i několik svateb za den a nemůžete si tak příliš vymýšlet. Občas se může stát, že vám vybrané místo v daném čase matrika neschválí a vy civilního oddávajícího neseženete.

Církevní obřady bývají delší (okolo 45 minut). A třeba v případě husitské církve, unitářů nebo méně striktních oddávajících nemusí být pouze v kostele. Církevní obřad tak můžete mít kdekoliv, kde se domluvíte. Flexibilita je výhoda oproti civilnímu obřadu.

Poslední možností je mít obřad pouze symbolický. Formálně se vezmete kdykoli na úřadě, kde za 10 minut podepíšete papíry. Ve svatební den tak můžete naplánovat obřad přesně podle sebe.

Klidně vás může (naoko) oddat třeba váš výřečný kamarád nebo příbuzný. Nemusíte se řídit žádnými pravidly. Obřad bude takový, jaký si jej uděláte. Můžete zařadit nějaké svoje vlastní zvyky, rituály nebo se prostě jen celou dobu od srdce smát. Pokud jako svého oddávajícího zvolíte vám blízkého člověka, je to záruka, že obřad bude podle vás, bude o vás a bude super!

Mohlo by vás zajímat: Jak naplánovat svatební obřad (matrika, doklady, papírování)

svatba penzion kůlna jedovnice

V případě, že se vás týká otázka registrovaného partnerství, budete se muset obrátit na matriční úřad. Váš svatební obřad ale může vést i některý z duchovních oddávajících, který stejně jako my věří, že manželství je pro všechny.

Jak zvolit čas obřadu? Pokud se jedná o letní svatbu, určitě doporučujeme obřad až po poledni. Ideálně zhruba ve 14 hodin. Sluníčko už není tak ostré a je to příjemnější pro všechny. Hosté navíc nejsou tak unavení a celý svatební den přirozeně plyne. Po jídle se mohou hned bavit a párty může začít.

Proč nedoporučujeme svatební obřad v dopoledních hodinách?

Hlavní nevýhodu bývá, že se den hodně táhne a často tomu chybí „drajv“. Hosté jsou po obědě unavení, často i odcházejí „na šlofíka“ a dlouho trvá, než se nastartuje svatební zábava. Nehledě na to, že při dopoledních obřadech se vám značně zvednou náklady. Hosté totiž na svatbě stráví více času, což znamená více jídla a pití, a tedy více peněz z vaší kapsy.

Fotografie a video

Fotky a video jsou to jediné, co vám po svatbě zůstane. A tak k tomu přistupujte.

Ano, vaše kamarádka může fotit skvělý fotky miminek v atelieru. Ano, váš strejda nafotil oslavu bratrance docela obstojně. ALE…  Zaznamenávání svatebních fotografií je velmi specifická disciplína. Svatební den je sérií momentů a nečekaných chvil plných emocí. Chvil, který už se nikdy nebudou opakovat. Nejdou znovu vrátit nebo nastylizovat.

Fotograf, který se specializuje na focení svateb umí tyto okamžiky předvídat. Má za sebou nespočet svateb a ví, na co se v konkrétní chvíli soustředit tak, aby zachytil ty dokonalý a emocemi nabitý momenty. Má léta zkušeností, investuje do sebe i do svojí techniky. A dělá to pro vás.

Fotky nebo video z vašeho velkého dne jsou jednou z mála hmatatelných věcí, který vám po svatbě zůstanou. Vyvolají i po mnoha letech vzpomínky, emoce a pocity, který jste v ten moment prožívali. A do toho stojí za to zainvestovat… Nemyslíte?

ženich a nevěsta při svatebním focení | jak naplánovat svatbu

Každý dobrý fotograf se s vámi bude chtít sejít předem. Jestli můžete, spojte tuto schůzku i s předsvatebním focením. Budete mít skvělé fotky v běžném oblečení, zvyknete si stát před foťákem a na svatbě už se nebudete stresovat (to platí hlavně pro ženichy 😀 ).

Až budete připravovat harmonogram, optejte se fotografa a svatební agentury na jejich názor a oni vám rádi poradí. Ideální případ je mít svatební agenturu, která se s fotografem zná a tito dva společně doladí veškeré detaily.

Tipy k organizaci focení: Párové focení je ideální během zlaté hodinky. Skupinové fotky je fajn zařadit hned po obřadu a sepsat si skupiny předem. Dobře také uděláte, když požádáte vaše svatební hosty, aby u obřadu schovali telefony, ať nemáte na každé fotce deset displejů.

A jedna důležitá rada nakonec – nezapomeňte fotografa i kameramana (a také ostatní svatební dodavatele) nakrmit!  S prázdným žaludkem se pracuje špatně.

8 měsíců před svatbou

Catering

Při zařizování cateringu vás čeká několik důležitých otázek. Plánujete welcome drink a lehké občerstvení před obřadem? Hostina bude formou rautu nebo servírovaná? Budou na svatbě hosté s výživovými omezeními? Budou na svatbě děti? Na tohle všechno je třeba myslet.

Welcome drink před obřadem je určitě skvělá volba. Hosté se setkávají, seznamují a k tomu se hodí něco zakousnout a popít. Nenechte je hladovět! Něco malého by mělo být k dispozici hostům téměř po celý svatební den.

Volba mezi servírovaným obědem nebo rautem závisí kromě jiného také na výběru svatebního místa. Je tu dostatek prostoru na usazení všech hostů? Také se zamyslete nad věkovou skladbou hostů a formálností celé svatby.

Pokud hostinu zvolíte formou servírovaného oběda, počítejte se starostmi navíc.

První starostí bude zasedací pořádek. Zároveň budete muset zmapovat všechny vaše hosty, jejich stravovací návyky a alergie, kterým buď vyhovíte formou možných alternativ chodů, nebo ne. Velmi důležité je také myslet na děti a dětské židličky, stejně jako dětské porce.

Dále nezapomeňte dát svým hostům na vybranou, zda chtějí alko/nealko přípitek. A také vše vyznačit do zasedacího pořádku pro váš catering. Na servírovaný oběd v harmonogramu počítejte cca 2-3 hodiny (v závislosti na počtu hostů).

svatební tabule nachystaná na hostinu

Pokud zvolíte hostinu formou rautu, výše zmíněné starosti vám v podstatě odpadají. Jen se svým cateringem projděte celé složení rautů, ať vám nechybí nic pro případné vegany nebo vegetariány.

Hostina formou rautu má hned několik dalších výhod. Hosté na jídlo dlouho nečekají, mohou si vybrat na co zrovna mají chuť a také si mohou kdykoli přidat. Často také ušetříte i nějakou tu korunu. Zároveň je fajn, že raut je podstatně rychlejší než servírovaný oběd a v harmonogramu si tedy vyčleňte cca 1-2 hodiny.

Ještě se nabízí kombinace. Servírovaná polévka a zbytek hostiny rautem. To je skvělá volba, pokud chcete hosty usadit a zahájit hostinu společným jídlem.

A teď čísla.

Něco k zakousnutí před obřadem – cca 150 g/osoba. Oběd – cca 480 g/osoba. Večeře – cca 700 g/osoba (rozděleno na studený a teplý raut).

Myslete na to, že celkové množství jídla by nikdy nemělo klesnout pod 1000 g na osobu! Ale s tím si určitě budou vědět rady vaši cateringoví profíci nebo svatební agentura. Určitě si na toto téma dejte bojovou poradu, ať nedojde k plýtvání jídlem nebo k vyhládnutí vašich hostů.

Sladkosti a dort

Na svatbách hodně frčí tzv. sladké bary. Tedy místečko, kde hosté najdou dortíky, tartaletky a jiné laskominy. Sweetbar bývá po obědě přístupný hostům po celý svatební den.

Pokud nemáte svatební agenturu, domluvte se třeba s cateringem na jeho doplňování. Zároveň prodiskutujte se svatebním místem, zda je tu možnost sladkosti a dort po celý svatební den uskladnit.

Vylaďte se svým cukrářem složení sladkého baru a také počty sladkostí. Hodně záleží na velikosti dezertů, nicméně v průměru doporučujeme 2-3 kousky na osobu. Pokud máte na svatbě nějaké hosty s alergiemi nebo výživovými omezeními, myslete i na ně.

V případě, že plánujete mít svatební koláčky, určitě to nepřežeňte s počty a zařaďte je už k welcome drinku. Svatební koláčky jako jedny z mála vydrží fresh po celý svatební den i v největším vedru.

A co svatební dort?

Ať už vyberete jakýkoliv, myslete na náš tajný tip – svatební dort ochutná pouze cca 70% hostů. Pokud tedy máte 100 hostů, objednejte dort pouze pro cca 70 osob. Jinak je dost pravděpodobné, že si povezete krabičku domů.

Určitě nezapomeňte před svatbou na ochutnávky nebo ochutnávkové krabičky, které většina cukrářů nabízí.

A věřte svému profesionálnímu svatebnímu cukráři nebo svatební agentuře a dejte na jejich doporučení. Je totiž spousta faktorů, které hrají roli při sestavování ideálního sweetbaru a dortu. Patří mezi ně třeba počasí, věková skladba hostů a tak dále.

Hudba

Bez hudby si svatbu lze jen těžko představit. Od hudby při welcome drinku, na obřadu, přes hudbu do podkresu k hostině až po večerní párty.

Dobrá hudba pomáhá vytvořit atmosféru. Špatná ji může úplně pokazit.

Proto se dobře zamyslete, jaká hudba vás baví a vytvoří na vaší svatbě tu perfektní atmosféru.

Budete chtít profesionálního DJ nebo živou hudbu? Skvělá může být také kombinace. Například DJ většinu dne a večerní „koncert“ kapely nebo živá hudba u obřadu. Kombinujte dle libosti. Jen ať vás to baví!

A ať to unese váš budget. Pokud se rozhodujete mezi živou hudbou a DJem na základě budgetu, rozhodně doporučujeme vybrat DJe. Nepotřebuje žádné přestávky, zvládne hrát na několika místech zároveň, pokryje hudbou celý svatební den bez mrknutí oka, zvládá hrát jakékoli žánry, a ještě vám vykouzlí parádní večerní párty.

Hosté tančí na svatební párty

Co nedoporučujeme, je pouštění hudby ze Spotify. Může se zdát, že DJ jen pouští písničky. Opak je pravdou. Profesionální svatební DJ dokáže vycítit co lidé chtějí slyšet, rozproudit je, a rozjet takovou zábavu, o které by se vám se Spotify ani nesnilo.

Většina DJs po vás bude chtít vyplnit svatební dotazník, kam vypíšete, jakou hudbu máte rádi a jaká je na blacklistu. Zároveň se s vámi budou chtít sejít nebo si alespoň zavolat, aby pro vás udělali ve svatební den maximum. Pokud máte opravdového svatebního profíka, vyslyšte jeho rady a doporučení. Tihle pánové vědí, co dělají.

Mohlo by vás zajímat: Výběr písniček na svatbu

Svatební oznámení a tiskoviny

Chcete opravdu hezké svatební oznámení na míru? Oslovte grafika, který se svatebním tiskovinám věnuje profesionálně.

Vytvoří vám oznámení i další potřebné svatební tiskoviny na míru, přesně podle vašich představ. Je dobré zvolit takové oznámení a tiskoviny, které ladí k celkovému konceptu vaší svatby.

Pokud umíte s grafickými editory, vytvořte si svatební tiskoviny sami a nechte je vytisknout.

Počítejte však se správnými rozměry do rámů, kam budete tiskoviny umisťovat. Také myslete na to, že některé svatební tiskoviny je třeba vytvářet na poslední chvíli. Třeba jako zasedací pořádek, který se vám 2 týdny před svatbou ještě určitě pozmění.

Svatební tiskoviny a pozvánky rozložené na stole

Vizážistka

Vyberte si svoji vysněnou maskérku filmových hvězd!

Zabookujte termín svatby u vaší svatební vizážistky a domluvte si předběžný termín zkoušky líčení a účesu (cca 1-2 měsíce před svatbou, viz níže).

Zkoušku si naplánujte tak, abyste viděla líčení za denního světla. Počítejte s tím, že svatební zkouška může trvat klidně i 4 hodiny. Vizážistky většinou začínají od základního jemného líčení a postupně přidávají na intenzitě.

Na svatební zkoušku si přineste šperky a ideálně i foto svých svatebních šatů. Popovídejte vizážistce o své představě i o stylu svatby. Vylaďte spolu look do nejmenšího detailu!

Nedocházejte, dokud nebudete 100% spokojená.

Mohlo by vás zajímat: Tipy pro přípravy nevěsty

6 měsíců před svatbou

Svatební šaty

Svatební šaty z konfekce, ze salonu nebo na míru? To je první rozhodnutí, které vás čeká.

Šaty z konfekce jsou nejrychlejší variantou. Hned zjistíte, zda vám sedí a nemusíte se bát, že je ve svatební den zničíte. Jsou totiž vaše. Pokud budou vyžadovat nějaké úpravy, doporučujeme je dělat cca 14 dní před svatbou, ne dříve.

Pokud se rozhodnete pro šaty ze salonu, doporučujeme salony navštívit během začátku roku (leden-březen). Tak budete mít jistotu že kápnete na tu nejnovější kolekci na daný rok.

Zaplatíte rezervační poplatek, který vám následně bude odečten z ceny půjčovného. Půjčovné svatebních šatů se hodně liší dle vybraného modelu, ale pohybuje se obecně v rozmezí 10-30 tisíc korun.

Žádný strach, ve svatebních salonech vám také upraví půjčené šaty na míru. Zkouška na úpravu probíhá cca 14 dní/týden před svatbou. Na tuto zkoušku si nezapomeňte vzít své svatební boty a spodní prádlo které budete mít na svatbě.

Pokud budete mít šaty ze salonu, dávejte na ně pozor, ať nemusíte platit pokutu za nadměrné znečištění nebo znehodnocení.

Nevěsta přichází na obřad

Jestliže zvolíte cestu šatů na míru, počítejte s delším procesem šití (cca 3 měsíce). Odměnou vám budou šaty, které vám padnou naprosto dokonale, a které ze 100 % splňují vaše představy.

Cena designérů se hodně liší. Záleží na zvoleném materiálu a jeho množství, jméně designera, a také složitosti zpracování vašich svatebních šatů. Proto je těžké házet ceny od boku, nicméně většina našich nevěst se zatím vešla do 35 tisíc.

Základní pravidlo při výběru (i tvorbě šatů na míru) zní „být svá“.

Vybírejte podle sebe a na tlaky okolí nebo nevyžádané názory neberte ohled. Na svatební zkoušku si berte s sebou max. jednoho člověka, kterému věříte. V šatech se musíte cítit dobře a připadat si přirozeně. A to posoudíte jen Vy.

Prsteny

Najít ty správné prsteny může být pořádný oříšek. Možnosti, kde je sehnat máte v podstatě tři. Vlastně čtyři. Čtěte pozorně.

Nejběžnější variantou jsou komerční zlatnictví. Pokud vyberete zde, dostanete upravené prsteny během dvou týdnů.

Další možností je vybrat již hotový návrh od šperkaře nebo designéra. U takového návrhu budete mít prsten připravený cca za měsíc.

A pokud vás neoslovil žádný z prstenů, které jste zhlédli, může být vhodná volba vlastní návrh prstenů u designéra. Budete mít 100 % kontrolu nad výsledkem a prsteny budou skutečně vaše. Je ale nutné počítat s delším časem zhotovení takových prstenů.

A tajný tip? Pokud chcete do vašich prstenů dát opravdu kousek sebe, zajděte si na workshop ke šperkařce Anně Kubicové nebo k Janu Vlasákovi. Oba pořádají kurzy na výrobu snubních prstenů. Za pomoci šperkařů si vyrobíte své vlastní snubní prsteny jeden druhému. A to je cool!

Chcete se dozvědět více o tom, jak při výběru prstenů postupovat? Zaujaly vás workshopy výroby snubních prstenů? Přečtěte si rozhovor se šperkařem Janem Vlasákem.

Kněz předává snubní prsteny nevěstě a ženichovi během obřadu

Kontrola rozpočtu

Velká část příprav svatby už je za vámi. Takže přichází vhodný čas zkontrolovat rozpočet a zjistit, jak si stojíte.

Dekorace

Než se pustíte do bezhlavého objednávání dekorací, zhluboka se nadechněte a zamyslete se nad konceptem svatby.

V tuto chvíli už máte přehled o tom, kde svatba bude a jak byste chtěli, aby vypadala. To ale neznamená, že bude úplně jednoduché určit jaké dekorace a detaily na svatbě chcete, a hlavně jestli na to budete mít. S tím vám v ideálním případě pomůže zkušený svatební profík. Pokud svatební agenturu nemáte, znova se zamyslete, jestli ji neoslovit, alespoň na konzultaci.

Nachystané dekorace, židle, stoly a květiny na svatebním místě

Jakmile budete mít jasnou představu, stačí jen najít dodavatele, kteří ji dokáží splnit. Na start vyřešte hlavně praktickou stránku věci – aby vaši hosté měli na čem sedět a z čeho jíst. Je za potřebí zajistit nábytek a jeho případný pronájem. Židle, stoly, stan apod. Pokud má vaše svatební lokace vše potřebné, jste o krok napřed.

Dále nádobí, sklo, porcelán, příbory… Pokud lokace nedisponuje dostatkem inventáře, oslovte vaši cateringovou firmu. Pak jsou na řadě dekorace. Ubrusy, ubrousky, svícny, svíčky atd.

Pokud chcete být důkladní, můžete si sestavit moodboard, tak jak to dělají svatební profíci. Díky němu budete mít jasnou vizuální představu a výběr dodavatelů bude mnohem jednodušší.

Mohlo by vás zajímat: Jak sestavit moodboard?

Doporučujeme nenechávat dekorování a celou práci kolem na svých kamarádkách nebo rodině. Nedělá to dobrotu – a víme o čem mluvíme! Celý svatební den pak běhají jak hadr na holi, cítí velký tlak a jsou unavení. Nechcete přece sedřít své nejbližší z kůže ve váš velký den, no ne?

Květiny

Podobně jako u dekorací, květiny, které vyberete, budou hodně záviset na konceptu svatby – a také trošku na vašem rozpočtu. U květin je potřeba brát v potaz i jejich sezónnost. Když vyberete květiny podle ročního období, bude jednodušší a levnější je sehnat. Poraďte se se svatebními profíky! Floristé vědí, o čem mluví. Věřte jim.

A jak je to s cenami? Svatební floristé většinou naceňují každou zakázku individuálně. Konečná cena se odvíjí od vašich požadavků na velikost, vybraný styl květin a taky je důležitá velikost a typ stolů na hostině.

Vaší pomůckou pro výpočet může být pravidlo cca 10-15% z celkového rozpočtu svatby, případně je variantou počítat cca 1000-2000 Kč na osobu, dle kýžené bohatosti květin a dekorací na vaší svatbě.

Poté co květiny vyberete, nezapomeňte je rezervovat.

Nachystané květiny na svatební tabuli

Rozeslat svatební oznámení

Nyní už můžete využít své nádherně zpracované svatební oznámení a rozeslat je všem pozvaným.

4 měsíce před svatbou

Oblek

Základní pravidlo pro výběr obleku je stejné jako u šatů. Být sám sebou.

Pokud nemáte rádi formální obleky, proč ho mít na svatbě. Nemusíte mít ani sako. Důležité je, abyste se cítili dobře a měli pohodlí.

Vybrat si můžete stejně jako u šatů nevěsty – z konfekce, z půjčovny nebo na míru. A nezapomeňte, že je fajn, když oblek zapadá do konceptu svatby i míry formálnosti.

Ohledně barvy košile se poraďte společně, ať vyladíte odstín bílé barvy dle nevěstiných šatů. Není slonová kost, jako slonová kost…

A tajný tip od nás? ALESPOŇ JEDNA NÁHRADNÍ KOŠILE!

Harmonogram svatebního dne

V tuto chvíli už máte poměrně jasnou představu o průběhu celé svatby. Je načase si ji sepsat a dát dohromady harmonogram.

2 měsíce před svatbou

Harmonogram pro dodavatele + upřesnění detailů

V tomto období byste měli být v kontaktu s dodavateli a dolaďovat společně detaily. Dodavatelům určitě pošlete vaši prvotní verzi harmonogramu a proberte s nimi veškeré informace, které potřebují znát pro svou práci. Včetně toho, že zjistíte, co vše vlastně ke své práci potřebují oni (elektřina, lednice, přístup do zázemí, šatna, oběd atd.)

Poté harmonogram tisíckrát pozměňte, ať vám to sedí. 😀 Ne, děláme si srandu. Ale počítejte s tím, že nejspíš budete dělat hodně změn.

Květiny a dekorace – doladit detaily

Upřesňování detailů pokračuje. Je potřeba doladit přesné počty a volby květin a dekorací. To znamená například:

  • Kytice pro nevěstu (případně házecí kytice)
  • Kvítky do vlasů
  • Korsáže (ženich, tatínci, svědek, družba)
  • Kytice pro maminky
  • Kytice / náramky / korsáže pro družičky
  • Vývazky pro hosty
  • Květiny a dekorace na slavobránu, na stoly, do uličky, na židle, okvětní lístky na házení, na dort, na sweetbar apod.

Toto je samozřejmě pouze ta hezká kapka v moři. Budete řešit i rozměry stolů, jejich rozmístění, zasedací pořádek, různé varianty dekorací na stoly, inventář, mobiliář…

Nevěsta držící svatební kytici

Zkoušky líčení a účesu

Teď přichází čas na výše zmiňovanou zkoušku s vizážistkou. S dostatečným předstihem absolvujte zkoušku líčení a účesu. Budete mít jasno, zda jste se vším spokojeni a v případě potřeby si můžete domluvit další zkoušku.

Informace pro hosty

Poskytněte hostům dostatečné informace o všem, co potřebují. Tím předejdete jednotlivým telefonátům a opakovanému vyptávání se na základní informace. Můžete pro svatbu vytvořit i Facebookovou skupinu nebo web, na kterém najdou hosté všechny důležité informace.

1 měsíc před svatbou

Blížíme se do finále!

Dotisknout tiskoviny + zasedací pořádek

Naposledy upravte zasedací pořádek a nechte vytisknout připravené tiskoviny (jmenovky, čísla stolů, menu atd.).

Domluvit případnou úpravu šatů a vyzvednutí

Pokud je potřeba, domluvte se na úpravu šatů a jejich vyzvednutí. Nezapomeňte sebou vzít pleťové spodní prádlo a boty, které budete mít na svatbě.

Kadeřník, manikůra, pedikůra

V měsíci před svatbou příliš se svými vlasy ani kosmetikou neexperimentujte! Na poslední týden před svatbou si domluvte manikůru a pedikůru.

Ženich s nevěstou slaví po svatebním obřadu

Den před svatbou

24 hodin před svatbou asi budete mít tendenci stresovat. Zkuste tomu vzdorovat. Odpočiňte si, hydratujte si pleť a pijte vodu. Prostě se nenervujte. Nebo se o to aspoň pokuste 🙂

Když se vám podaří spát na svatebním místě den předem, je to jen výhoda.

Poslední tip

Dostali jsme se až ke svatebnímu dni!

Možná si říkáte, že těch svatebních příprav je nějak moc. A máte pravdu. Málo toho fakt není.

Chcete zbavit starostí s plánováním? Oslovte svatební agenturu. Zorganizuje za vás celou svatbu a umožní vám prožít svatební den naplno.

Ve spolupráci se svatební koordinátorkou Klárou Šťastnou (https://www.prostestastna.cz/) jsem napsal tento článek. Chcete si užít cool boží svatbu s přáteli a rodinou? A totálně bez stresu? Napište jí a zjistíte, jak je to jednoduché.

Plánování začíná. Fotografa už máte?
Plánování začíná. 
Fotografa už máte?

Mohlo by vás také zajímat